DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 30.11.2023 13:18:56 

573524

kolejiště na zakázku
Kolejiště na zakázku.
 
   Po výstavě KŽM PŘEROV jenž jsem se zůčastnil se mi dostala začátkem prosince do rukou stavebnice kolejiště ve velikosti HO 1:87 od slovinského výrobce MEHANO. Bohužel požadavek byl složení a dodělání kolejiště do vánoc, (cca 20 dní) což byla velice krátká doba na stavbu a modelování. Stavebnice byla v papírové krabici a po rozložení papírového podkladu má kolejiště 99 x 140 cm.  Tento podklad jsem nalepil na OSB desku o tloušťce 12mm lepidlem na papír čily Herkulesem, ale pak jsem používal dále k lepení disperzi do stavebnich směsí DU-LAX, který se dá požít i jako lepidlo na papír jelikož má stejné složení aq vychází levněji. Po nalepení podkladu na OSB desku jsem nalepil na desku podle vyznačené tratě kousky kartonového papíru asi tl. 5mm a ty jsem přelepil novinami abych vytvaroval náspy pod kolejemi. Jelikož byly ve stavebnici špatně udělané tunelové portály, byl jsem přinucen udělat nové které jsem si udělal  ručně nakreslil. Taktéž mě to samé čekalo i u opěrného zdiva. Tunely bylo třeba udělat tak aby se v případě vykolejení nedošlo k převrácení vlakové soupravy a následné "zatoulání"  mimo tunel, kde by nebylo soupravu již možno vyndat. Po techto úkonech se již osazovaly koleje a vyhýbky dle načrnutého plánu na již předtím položené podloží. Koleje jsou přichyceny k todloží a destce malými hřebíčky. Kolojiště jsem rozsělil na dva okruhy. A to že se části trtě v tunelu a za tunelem dají zapínat a vypínat, dle potřeby což jsem udělal z důvodu aby bylo možné provozovat až dvě soupravy na kolejišti. Po zkoušce průjezdnosti bylo možné dodělat v tunelu a blízkém okolí stěrkový podklad. Jelikož byl na druhý den vnitřek tunelu již hotov, bylo možné osadit plastový výlisek připomínající horu. Pak už se dala tvarovat krajina. Kvuli tomu že byl dárek pod stromeček určen pro malé děti, zvolil jsem travní koberec, který má lepší vlastnosti na udržbu (vysávání) a také že snese časté pohlazení rukou, což u klasického posipu nedoporučuji. koberec se nastříhá podle potřeby a nalepí  lepidlem zředěný  vodou (1:0,5). Taktéž se při tvarování krajiny osazují tunelové portály a opěrné zdivo, nejlépe před  položením travního koberce. Nezapomínáme i na tvorbu cest a také přejezdu přes koleje, který by měl být funkční tak aby po něm mohlo autíčko přejet. Při zatravňování jsem  osazoval i domečky z papíru, které jsem si již předem slepil a byly součástí stavebnice tak jako posypy trávy a štěrku. Bohužel posypu ve stavebnici bylo velice málo (stačlo by to jen na kousek kolejiště) a tak jsem bly nucen sáhnout do svých zásob, které jsem měl na své kolejiště připravené. Po zatravnění a osazení domečků a jiných staveb, jsem pokračoval v zasypání štěrkem mezi a kolem koleji, tak abych docílyl tvaru kolejového lože podle skutečnosti. Zasypávání se provadelo tímto způsobem:  zasypávání stěrku mezi a kolem kolejí a následné vyčištění a zarovnání přebytečného stěrku. Pak rozředěné lepidlo s vodou (1:1), které se injekční stříkačkou pomalu nakapává na již upravený štěrk tak aby se vsákl a spojil štěrk dohromady k sobě a také k podloží. Pozor si ale musí dát každý kdo zaštěrkovavá vyhýbky na jejich následnou funkčnost. Taktéž jsem použíl posyp barvy hnědé, který jsem dal na kopec tak jsem na něj usadil i pár stomečků ke ktému se hnědý posyp patří a imituje lesní jehličí spadlé na zem, tak jak je to ve skutečnosti v lese. Taktéž i tímto posypem jsem dělal pěší cestičky k hradu a různým budovám. další fázi tvoření krajiny bylo sypání kameniva vetších rozměrů na strany kopce, aby bylo  vymodelován drsný kamenitý terén. Což je časově náročné. Nesmíme také zapomínat při zasypávání kolejí stěrkem či už také posypy krajinu že se na druhý den či po 24-48 hodinách by má přebytečný stěrk či posyp smést či vysát z kolejiště aby bylo možné dělat dálší fázi modelování krajiny. Jelikož jsem měl všechny posypy a zatravnění hotové mohl jsem dodělat cestu pžipomínající asfaltovou silnici a to tím že jsem si vybrousil nerovnosti, vysál prach a po té natřel šedou matnou barvou. Po zaschnutí se nalinkovaly čáry na sinci a parkovací místa pro automobily a taktéž se osadila benzínová pumpa. Příjezdová cesta k hradu je taktéž vasypávána jemným štěrkem. Jelikož už jsem měl kolejiště hotové.  Jezírko je natřené modrou barvou a následně po zaschnutí (na druhý den) se na něj nanáší bezbarvý lak po malých a tenkých vrstvách. Zbyvalo jen dodělat elektrické zapojení jenž jsem měl před tím jen provizorně spojené. Udělal jsem malý ovladací panel na zapínaní a vypínání kolejí a k tomu jsem připojli ovladací trafo na ovládání  rachlosti a směru jízdy. Bohužel vyhýbky ve stavebnici byly jen na ruční ovládání tak jej nebylo možné jejich ovládání zakomponovat do ovládacího panelu. Kolejiště tak už bylo zcela hotové a zbavylo jen vyčištění a odstranění nedodělků a také následné vasávání a otestování před předáním. Vše jsem zvládl po nocích jelikož jsem byl velice zaměstnán jinou prací v zaměstnání. podle odhadů jsem na tvorbě strávil cca 50 hodin.  
  A trochu ekonomiky Podle cenovky na krabici stála stavebnice 1700,- kč. Bylo potřeba koupit desku(osb), travní koberec, a také nějaké chybějící posypy v hodnotě 500,- kč.   Práce byla ohadnuta na 500,-. kč
 A zde je výsledek který je zhotoven v krátkém čase (50 hodin)